Wprowadzenie poprawek do oferty

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca może zmienić lub wycofać ofertę, tylko przed upływem terminu do składania ofert. Jednak co należy zrobić w przypadku, gdy już po otwarciu ofert wykonawca zorientuje się, że popełnił błąd? Czy może on dokonać poprawki w treści oferty?

Wprowadzenie poprawek do oferty

Niestety po upływie terminu składania ofert wykonawca nie ma możliwości dokonania modyfikacji swojej oferty. Nie oznacza to jednak, że oferta zawierająca błędy będzie automatycznie podlegała odrzuceniu. Prawo zamówień publicznych zawiera regulacje, które pozwalają „uratować” ofertę, w której znalazły się omyłki.

Podkreślić jednak należy, że to zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty.

Obowiązkiem zamawiającego wynikającym z art. 87 ust. 2 p.z.p. jest poprawienie:

  • oczywistych omyłek pisarskich,
  • oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek
  • omyłek innych niż oczywiste pisarskie lub rachunkowe, które spełniają łącznie dwa określone w przepisie warunki: polegają na niezgodności oferty z SIWZ oraz nie powodują istotnych zmian w treści oferty.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że przepisy dopuszczają poprawienie omyłek w ofercie i pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p. W przepisie tym ustawodawca zezwolił na wezwanie wykonawcy do złożenia wyjaśnień co do treści oferty. Tryb ten może być zamawiającemu przydatny m.in. w przypadku konieczności poprawienia w ofertach omyłek polegających na ich niezgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, które nie powodują istotnej zmiany treści oferty.

Podkreślić należy, że w trybie wyjaśniania oferty niedopuszczalne jest prowadzenie negocjacji oraz dokonywania zmian w ofercie poza przypadkami przewidzianymi w ustawie, o których wspomniano powyżej. Oznacza to zatem, że wyjaśnienia wykonawcy, nie mogą sprowadzać się do próby zmiany oferty lub prowadzenia negocjacji co do jej treści, dlatego wykonawcy powinni wystrzegać się wyjaśnień zmierzających do wskazania, w jaki sposób zamawiający winien poprawić omyłki.

Dzięki przedstawionym powyżej regulacjom, wykonawcy mogą liczyć na to, że nawet jeśli niezamierzenie złożą w postępowaniu ofertę, do której wkradła się omyłka, to istnieje szansa, że ich oferta po poprawieniu przez zamawiającego będzie brana pod uwagę przy rozstrzyganiu wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Ślązak Zapiór i Wspólnicy

Autor: Ślązak Zapiór i Wspólnicy

Ślązak Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Spółka Komandytowa - od 2002 roku pomagamy polskim i międzynarodowym podmiotom efektywnie prowadzić działalność gospodarczą w nieustannie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Świadczymy kompleksowe usługi prawne we wszystkich dziedzinach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jesteśmy liderem na obszarze południowej Polski z zakresu obsługi prawnej przedsiębiorstw z branży górniczej i geologicznej oraz przemysłu ciężkiego. Doradzamy naszym Klientom w sprawach z dziedziny prawa energetycznego i ochrony środowiska. Nasi specjaliści tworzą również dedykowane rozwiązania prawne dotyczące obrotu nieruchomościami oraz szeroko rozumianego procesu inwestycyjnego. W obliczu licznych zmian w ustawie o finansach publicznych, stworzyliśmy także ekspercką grupę prawa samorządowego, która doradza jednostkom samorządowym głównie w zakresie tworzenia spółek celowych i partnerstwa publiczno-prywatnego.

Poleć wpis na

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

liczba