W przypadku umów w sferze zamówień publicznych, ustawodawca wykreował wzruszalność umowy, czyli sankcję nieważności względnej, której charakter jest różny od nieważności bezwzględnej unormowanej w art. 58 k.c. Nastąpiło, więc zastąpienie sankcji nieważności możliwością unieważnienia umowy na podstawie ustawowych przesłanek wskazanych w art. 146 ust. 1 p.z.p..
Zgodnie z powszechnie akceptowanym poglądem doktryny prawa cywilnego nieważność bezwzględną charakteryzują trzy cechy, fakt, iż czynność prawna nią dotknięta nie wywołuje skutków prawnych, zamierzonych przed strony od początku, nieważność powstaje z mocy prawa, orzeczenie sądu w tym względzie ma, więc jedynie charakter deklaratoryjny, a po trzecie sąd jest obowiązany z urzędu uwzględnić zarzut nieważności.
Nieważność względna różni się od nieważności bezwzględnej tym, iż wystąpić o jej stwierdzenie mogą jedynie podmioty, które posiadają legitymację przyznaną przez przepisy, momentem niweczącym skutki wadliwej czynności prawnej jest dokonanie czynności, a orzeczenie sądu ma charakter konstytutywny. W związku z powyższym do czasu wydania orzeczenia sądowego czynność jest ważna i wywołuje skutki prawne zamierzone przez strony. Wzruszenie umowy w sprawie zamówienia publicznego, następujące w drodze orzeczenia właściwego organu, wywierając, co do zasady skutek z mocą wsteczną. Jednakże KIO oraz sądowi okręgowemu przysługuje uprawnienia do unieważnienia umowy tylko w zakresie świadczeń niewykonanych. Sytuacja taka może mieć miejsce w uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy niemożliwym jest zwrot świadczeń spełnionych. Należy pamiętać, że do umów w sprawie zamówień publicznych znajdują zastosowanie wszelkie przesłanki nieważności, w tym nieważności bezwzględnej, określone w odrębnych przepisach, a więc także w k.c. Bezwzględna nieważność umowy zachodzi w przypadku „[…] naruszeń prawa odnoszących się do elementów konstrukcyjnych umowy, tj. strony podmiotowej umowy, treści umowy lub formy umowy [1].„Ponadto ograniczenie czasowej, określone ustawowymi terminami zawitymi, powoduje, iż w przypadku upływu powyższego terminu czynność prawna staje się ostatecznie ważna. Ustawa p.z.p. w art. 146 ust. 1, wskazuje okoliczności skutkujące możliwością unieważnienia umowy:
- zastosowanie przez zamawiającego z naruszeniem przepisów ustawy trybu negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki. Przesłanka ta odwołuje się do okoliczności w których zamawiającemu przysługuje uprawnienie do zastosowania jednego z dwóch wskazanych trybów szczególnych. W przypadku błędnego zastosowania możliwe jest unieważnienie zawartej umowy.
- zaniechanie zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP albo zaniechanie przekazania ogłoszenia o zamówieniu UPUE. Ustawodawca wskazuje tutaj na okoliczność w której ogłoszenie nie zostało przekazane, sprzecznie z obowiązkiem ustawowym do odpowiedniego publikatora. Jedynie zaniechanie zamieszczenia ogłoszenia w ten sposób skutkuje możliwością unieważnienia umowy. Niezastosowanie się zamawiającego do przepisów stanowiących o obowiązku zamieszczenia ogłoszenia w siedzibie zamawiającego lub stronie internetowej, nie stanowi przesłanki do unieważnienia umowy. Sankcja ta została także ograniczona tylko do zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu, a więc nieprzekazanie do publikacji innych ogłoszeń( np. ogłoszenia o udzieleniu zamówienia) nie będzie rodziło sankcji nieważności względnej.
- umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający zawarł ją przed upływem terminów na wniesienie odwołania lub przed wydaniem przez Krajową Izbę Odwoławczą wyroku albo postanowienia kończącego postepowanie odwoławcze.
- umowa w sprawie zamówienia publicznego zawarta w trybie dynamicznego systemu zakupów, może zostać unieważniona, jeżeli zamawiający poprzez swoje działania lub zaniechania, uniemożliwił wykonawcą, dopuszczonym do udziału w dynamicznym systemie zakupów, składanie ofert orientacyjnych lub uniemożliwił im złożenie ofert w postępowaniu o udzieleniu zamówienia prowadzonego w tym trybie.
- kolejną podstawą unieważnienia jest sytuacji, w której zamawiający, przed upływem terminu na wniesienie środków ochrony prawnej, udzielił zamówienia objętego umową ramową. Możliwość unieważnienia zawartej umowy istnieje tylko wówczas, gdy zamawiający, wszczynając postępowanie, zaniechał zaproszenia wszystkim wykonawców, z którymi powinien zawrzeć umowę ramową.
Okoliczność zastosowania trybu zapytania o cenę z naruszeniem przepisów także skutkuje sankcją nieważności względnej. Zastosowanie trybu zapytania o cenę, z naruszeniem przepisów oznacza zastosowanie tego trybu z naruszeniem ustawowo wskazanych przesłanek pozwalających na zastosowanie tego trybu. W przypadku zastosowania wyżej wskazanej procedury, właściwym do rozpoznania sprawy będzie KIO (oraz w razie wniesienia skargi na orzeczenie KIO, sąd okręgowy siedziby zamawiającego- art. 198b p.z.p.), zgodnie z przepisami dotyczącymi odwołania się wykonawcy (Dział VI, Rozdział 2 ustawy p.z.p.)
O unieważnienie umowy, niezależnie od podstaw wyżej wymienionych, wystąpić do sądu, może Prezes UZP, w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania ich dokonania z naruszeniem przepisu ustawy, które mogło mieć lub miało wpływ na wynik postępowania. Podstawa unieważnienia umowy, poprzez tę drogę została określona w sposób ogólny, nie wymieniając jak to ma miejsce w przypadku, unieważnienia na wniosek uprawnionego podmiotu, konkretnych przesłanek pozwalających na unieważnienie umowy przez sąd. Określony został skutek czynności lub ich braku, a mianowicie zachowanie to musi mieć wpływ na wynik postępowania, tak, więc musi zaistnieć adekwatny związek przyczynowo- skutkowy. Wskazanie takiego związku może być często kwestią problematyczną, zwłaszcza w przypadku tylko możliwości wpływu na wynik postepowania. Przyczynami wpływającymi na wynik postepowania, które można przykładowo wskazać są: dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty w sprzeczności z regułami wyboru, (zarówno regułami oceny formalne jak i merytorycznej), zbyt restrykcyjne sformułowanie warunków udziału w postępowaniu, wyznaczenie zbyt krótkiego terminu składania ofert. W przypadku zastosowania przez Prezesa UZP, właściwym do rozpoznania sprawy będzie sąd powszechny, zgodnie z art. 144a ust.1 oraz art. 146 ust.6 p.z.p.. Właściwość sądu będzie, zatem ustalana zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego normującymi właściwość miejscową oraz rzeczową sądu.
Prawo do wystąpienia o unieważnienie umowy, jak wyżej wspomniano, jest obwarowane terminem o charakterze zawitym a więc jego upływ powoduje ustanie uprawnienia. Terminy zostały określone w różny sposób w zależności od przyczyny unieważnienia. W przypadku pierwszej procedury termin zawity, jest terminem na wszczęcie postępowania odwoławczego. Terminy zostały szczegółowo określone w art. 182 ust. 4. p.z.p.. W przypadku procedury stosowanej przez Prezesa UZP termin zawity na unieważnienie umowy wygasa z upływem czterech lat od dnia zawarcia lub modyfikacji umowy (art. 144a ust.2 p.z.p. )Art. 146 ust. 5 ustawy, wskazuje na możliwość unieważnienia przez zamawiającego, umowy na podstawie art. art. 705 k.c. W literalnym brzmieniu przepisu, ustawodawca przyznał wskazaną możliwość tylko zamawiającemu. Jednakże interpretacja przepisu, uniemożliwiająca wykonawcy skorzystania z tego kodeksowego uprawnienia, byłaby sprzeczna z podstawowymi, konstytucyjnymi zasadami które gwarantują równość wobec prawa oraz prawa do sądu. Nie sposób znaleźć uzasadnienia do uniemożliwienia skorzystania z prawa do unieważnienia umowy na podstawie przepisów k.c., przez wykonawcę. Należy, zatem uznać, iż przepis ten tylko potwierdza, uprawnienie zamawiającego, wynikające z Kodeksu cywilnego, które i tak jest możliwe do zastosowania, opierając się na ogólnym odesłaniu do stosowania przepisów Kodeksu cywilnego[2]. Należy, zatem uznać, iż wykonawcy także przysługuje możliwość unieważnienia umowy opierając się na przepisach k.c.
[1] Opinia UZP dostępna na stronie internetowej urzędu pt. Unieważnienie umowy w sprawie zamówienia publicznego, data publikacji: 2011-12-07, <http://uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;1545> data dostępu: 30.10.2012.
[2] J. Jerzykowski, op. cit., Komentarz do art. 146 ustawy- Prawo zamówień publicznych.
Najnowsze komentarze